Ta impreza Rajd Polski Historyczny (RPH) ma w swoim założeniu nawiązywać do tradycji Rajdu Polskiego, a formułą do Rallye Monte Carlo Historique. Z czterech najstarszych i najsłynniejszych rajdów na świecie (Monte Carlo, Akropol, Safari i Rajd Polski) tylko nasza impreza nie miała dotychczas swojego historycznego odpowiednika, przez co nie utrzymywano kontaktu z wielkimi niegdyś gwiazdami sportu motorowego, które zwyciężały w Polsce. Nie przypominano kibicom najsłynniejszych rajdowych samochodów tamtej epoki. Do rajdu zostały zakwalifikowane samochody z lat 1946-1981, które będą współzawodniczyć w jeździe na regularność na historycznych trasach Rajdu Polskiego. Pierwsza edycja RPH objęła swoim zasięgiem województwo małopolskie i województwo śląskie. Rajd Polski to drugi po rajdzie Monte Carlo wyścig samochodowy, jaki był rozgrywany w Europie w okresie międzywojennym. Pierwszy został rozegrany w 1921 roku a jego zwycięzcą został Tadeusz Heyne na Dodge. Pierwszym komandorem był W. Ostoja Zagórski. W 1938 roku rajd w grupie I wygrał Jan Ripper z Zakopanego jadący na Fiacie 1100.
Na zakopiańskim deptaku licznie zgromadzeni widzowie mogli, zatem podziwiać niegdysiejsze cacka przemysłu samochodowego a teraz już zabytkowe egzemplarze. Były wśród nich: Fiaty 125 p, Mazdy, Datsuny, Mercedesy, Lancie, Porsche, oraz Ferrari.
Startowali na nich byli mistrzowie kierownicy jak chociażby Andrzej Jaroszewicz zwany trochę pogardliwie „Czerwonym Księciem” z racji tego, że był synem komunistycznego premiera Polski Piotra Jaroszewicza. Wśród załóg nie zabrakło zakopiańczyków. Mercedesem W115/230 z 1975 roku na trasę do Krakowa wyruszyli Stanisław Ripper syn Jana, oraz Kinga Ripper córka drugiego z synów słynnego kierowcy rajdowego.
Ryb