24.11.2021 | Czytano: 121

Jak prawidłowo wykonywać ćwiczenia na łokieć tenisisty? (materiał partnera)

Entezopatia nadkłykcia bocznego kości ramiennej, zwana inaczej łokciem tenisisty, jest przypadłością dotykającą osoby, które z racji wykonywanego zawodu narażone są na przeciążenia mięśni nadgarstka. Niekiedy dolegliwości bólowe bywają bardzo dokuczliwe, a schorzenie może przybrać charakter przewlekły. Czy fizjoterapia i ćwiczenia na łokieć tenisisty mogą być pomocne w leczeniu i co jeszcze powinniśmy wiedzieć o tej przypadłości?

Ćwiczenia na łokieć tenisisty – kogo dotyczą najczęściej?

Szacuje się, że łokieć tenisisty dotyczy 1–3% populacji osób dorosłych. Dolegliwości bólowe pojawiają się najczęściej w przedziale wiekowym, na który przypada najwyższa aktywność zawodowa, tj. 30–50 lat.  Ryzyko powstania schorzenia jest wyższe u osób otyłych i palących tytoń. Chociaż wskazuje na to nazwa, łokieć tenisisty nie dotyczy wyłącznie graczy w tenisa ziemnego. Jest to przypadłość mogąca wystąpić u osób z różnych grup zawodowych, których praca łączy się z przeciążeniami i wykonywaniem powtarzalnych ruchów nadgarstka (prostowanie, zginanie, pronacja (rotacja wewnętrzna), supinacja (rotacja zewnętrzna)).

Warto, żeby osoby z grupy ryzyka (np. informatycy, stomatolodzy, i i inni pracownicy wykonujący pracę  fizyczną) dbały o wzmacnianie i rozciąganie mięśni nadgarstka, zanim pojawią się dolegliwości bólowe. Przy zwiększonym ryzyku ćwiczenia na łokieć tenisisty mogą pomóc zmniejszyć dolegliwości bólowe i zwiększyć szanse na szybszy powrót do zdrowia.

Ćwiczenia na łokieć tenisisty oraz inne metody leczenia

Osoby uskarżające się na nieurazowy ból łokcia powinny udać się na konsultację do specjalisty. Jeśli ból ma tendencję do promieniowania w stronę nadgarstka, nasila się przy próbach zaciśnięcia pięści, osłabiła się siła chwytu, występuje zaczerwienienie i obrzęk, a nawet kłopoty z utrzymaniem w ręku niektórych przedmiotów, z dużym prawdopodobieństwem przyczyną takich objawów jest łokieć tenisisty. Jednak dopiero badanie kliniczne wraz z badaniami obrazowymi (np. USG) umożliwiają specjaliście postawienie właściwej diagnozy i dobór najwłaściwszej metody leczenia.

W zdecydowanej większości przypadków leczenie łokcia tenisisty ogranicza się do leczenia zachowawczego. Jeśli przez 12 miesięcy nie przynosi ono żadnych efektów, rozpatruje się możliwość przeprowadzenia zabiegu chirurgicznego, którego głównym celem jest usunięcie zmienionej patologicznie tkanki, uniemożliwiającej prawidłową reakcję mięśni i ścięgien na stosowane dotąd leczenie zachowawcze.

Domowe sposoby leczenia łokcia tenisisty przynoszą efekty w przypadku słabych i umiarkowanych objawów. Bezwzględnym warunkiem jest ograniczenie dotychczasowej aktywności. Pomocne może być zastosowanie zimnych okładów lub miejscowych leków o działaniu przeciwbólowym i przeciwzapalnym w formie maści czy aerozolu np. diky spray. Zawsze warto jednak skonsultować się ze specjalistą. Pomoc fizjoterapeuty, rehabilitacja i ćwiczenia na łokieć tenisisty najczęściej przyczyniają się do ustąpienia objawów. 

Skuteczność ćwiczeń na łokieć tenisisty

Fizjoterapia przynosi bardzo dobre efekty w leczeniu łokcia tenisisty. Często zdarza się, że zastosowanie terapii manualnej, głęboki masaż okolicy przyczepu, ćwiczenia na łokieć tenisisty, wzmacnianie i rozciąganie mięśni prostowników pozwala uzyskać całkowite ustąpienie dolegliwości w ciągu 12 miesięcy. Podstawową fizjoterapię można wesprzeć dodatkowo kinesiotapingiem. Zastosowanie taśm kinezjologicznych daje mięśniom i stawom odpowiednie wsparcie, zmniejszając ból i ryzyko wystąpienia skurczy u pacjenta, bez ograniczania zakresu ruchu.

Znaczenie systematyczności w ćwiczeniach na łokieć tenisisty

Nieodzownym elementem w procesie leczenia, poprawiania i utrzymywania sprawności przy entezopatii nadkłykcia bocznego kości ramiennej są ćwiczenia. Najlepiej, by na łokieć tenisisty ćwiczenia oraz ich kolejność wdrażane były przez doświadczonego fizjoterapeutę prowadzącego pacjenta. Ponieważ ważne jest prawidłowe wykonywanie ćwiczeń, początkowo pacjent wykonuje je pod okiem fizjoterapeuty, aby następnie zgodnie z zaleceniami, móc kontynuować je samodzielnie w domu. Ważna jest systematyczność i dbałość o technikę ćwiczeń na łokieć tenisisty, ponieważ zwiększają szansę wyleczenia i trwałości jego efektów.

Komentarze





reklama